27-6-2017.
Deze dag kende ook veel spetters niet alleen van de regen maar wel allemaal onderweg.
@ Startbijeenkomst Wijkzorg Alliantie Zuidoost.
Wijkzorg is niet één gebouw waar je naartoe gaat. Wat is wijkzorg?
Het is het netwerk aan alle vormen van zorg-, hulp-, dienstverlening,
voorzieningen en initiatieven door organisaties, beroepskrachten,
vrijwilligers of wijkbewoners op wijk- of buurtniveau, onder meer gericht op
het vergroten van de sociale samenhang, op participatie van kwetsbare burgers
en het voorzien in zorg en ondersteuning dicht bij huis.
Dit is niet nieuw maar de alliantie wel. Alhoewel ik niet goed
snap wat de rol van de alliantie is, zal wel. Doch ik heb wel nuttige
informatie gehoord vandaag. En als dat de rol van deze alliantie is, het
verschaffen van nuttige informatie, dan zijn ze daarin geslaagd. En het was ook nog’s leuk verpakt op
cabareteske wijze. Gezellige entertainment dus ook heel amusant.
Bovendien de middag was goed verzorgd met warme welkom en een hapje
en een drankje. Plus heel belangrijk: ze hebben in de zaal rekening gehouden
met rolstoelen. Niks geen poeha erom heen, gewoon doen en ik hoef daardoor
niet overdreven mijn best te doen om goede toegankelijkheid op te eisen.
Daardoor kan ik me lekker concentreren op al het andere zonder die onnodige
stress.
Ik heb de 2 workshops ‘wat is
welzijn op recept?’ en ‘samen naar
cultuur sensitive zorg door de (h)erkenning van cultuur verschillen’.
In De Nieuwe Stad is de toegankelijkheid goed maar niet geheel goed
gekeurd volgens de richtlijnen. Wanneer de deur bij de ingang open staat als
het weer het toelaat, dan kan je zelfstandig naar binnen. Zo niet dan ben je
afhankelijk van iemand om de deuren (2) voor je open te houden. Maar de
entree is OK, geen obstakels en de ingang is breed genoeg.
Er is een MIVA-toilet maar wat mij stoort is dat er een rolstoel
geparkeerd staat naast de pot. Deze plek is eigenlijk de ruimte waar de hulp
zou moeten staan indien nodig. Ook ontbreekt een bruikbare toiletrolhouder.
Doch ik persoonlijk red me er goed want ik ben altijd allang blij als ik met
de scoot erin kan. Die kapstokken staan wat mij betreft te dicht op de ingang
naar het toilet waardoor de manoeuvreerruimte om eruit te komen wordt
bemoeilijkt.
Nee ik geef geen uitgebreid verslag van de inhoud, kijk maar naar de
filmpjes. Eigenlijk meer ‘luister’ want voor goeie camerabeelden moet je ook
niet bij mij zijn.
Afen toen vlogen we, ahum lees we gingen met de metro, richting Centraal
Station. Metro 53! Ja want dit schrijf ik met nadruk want hoe irritant zou
het zijn als ik had moeten overstappen. Dat hangt ons namelijk boven het
hoofd dat ze metro 53 niet meer door laten rijden naar CS. Je zou dan moeten
overstappen op vd Madeweg.
Afen, we kwam aan op CS en ik was blij verrast want geen irritante
gedoe meer bij de lift met opstoppingen en boze gehaaste mensen, soms met
gescheld naar je hoofd.
Nee 2 nieuwe liften en ook nog’s op brancardformaat met genoeg ruimte
voor de lift. Joepie!
Wel een eind verder van de ingang maar ik vind het best want de oude
lift was niks. Ik kwam er altijd gefrustreerd vandaan. En nu kwam ik er blij
vandaan.
Next. Informatiemarkt van de NS over de renovatie van de openbare
ruimte van de voorkant van CS ‘De Entree’
Beste heer Blonk,
De locatie is te
bereiken via perron 2B van het Centraal Station.
Er is een lift,
die vlak voor het Grand Café uitkomt, maar ik begrijp van de NS dat deze lift
voor scoot mobiels vaak te klein is.
Er is nog wel een
grotere lift, om daar gebruik van te kunnen maken moet dit vooraf aangevraagd
worden bij de NS.
Telefoonnummer
klantenservice NS: 030 751 51 55
Scootmobiels
kunnen voor de deur op het perron of binnen geparkeerd worden.
Ook zullen we
zorgen dat de ruimte zodanig is ingericht dat scootmobiels naar binnen kunnen
rijden.
Mocht het voor u
te lastig zijn om de locatie te bereiken, dan zijn we uiteraard ook altijd
bereid om een afspraak in te plannen en het project toe te lichten.
Met vriendelijke
groet,
Project De Entree
Ronald belt de klantenservice in Utrecht. Zij wisten er
niet van, zij verwijzen hem door naar de assistentie van CS A’dam. Ronald
belt de assistentie van CS. Zij wisten er niets van maar ze vinden het geen
probleem om te helpen. Als we er zijn moeten we maar even een belletje geven.
Toen waren we er en ik zeg “ik ga toch uitproberen of
ik niet in die lift pas’. Geprobeerd en het paste. Zucht dus geen gedoe ik
kon makkelijk naar perron 2b. We hoefden niet om assistentie te vragen, zucht
van verlichting.
Maar we moeten eerst eten. Dan maar de restauratie in.
Stop! Zegt de kelner u mag niet met die fiets erin. Ha! Dit keer werd ik niet
geweigerd maar Ronald. Hi hi hi. Toen kwam de hoofdkelner en die zegt “wilt u
erin of eruit?” want ik blokte de ingang. Ik zeg eruit want m’n vriendje mag
er niet in. De hoofdkelner kijkt achter mij en ziet Ronald met de opgevouwen
fiets. Hij knikt bemoedigend en gebaart kom maar. “Het is wel ons beleid maar
soms moet je ook uitzonderingen kunnen maken”.
Kijk dat bedoel ik, wil je handicapvriendelijk zijn dat
moet je flexibel zijn. Ronald is niet alleen mijn vriendje maar in dit geval ook
mijn hulp en begeleider onderweg. Die ‘aanhang’ hoort bij mijn handicap. Hij
helpt waar nodig, snijdt mijn vlees en zorgt ervoor dat de scoot wordt
opgeladen.
Een handicap komt met makkes, niet mijn hulp is de
makke, maar die hulp heb ik wel nodig door de makkes.
Deze hoofdkelner snapte het meteen. Was zelfs heel
behulpzaam met het begeleiden naar een plek en zorgde ervoor dat er een
stekkerdoos vrij werd gemaakt. We hebben er € 45 uitgegeven. Dat was
niet te danken aan de eerste kelner.
Lekker gegeten. Toen naar het volgende ‘station’. Pal
naast de restauratie, de informatiemarkt.
En wat we daar te horen en gezien hebben gekregen dat
kan je ook van deze pagina halen https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/
Het was fijn dat we persoonlijk uitleg kregen en zo te
horen gaan ze ook rekening houden met de gehandicapten. Ze laten de plannen
vooraf toetsen door stakeholders en er is ook sprake van een blvc-plan.
Next.
Het moment waar ik me de hele dag op verheugd had.
Terug rijden naar huis. Op een paar spetters na (nee geen mannen langs de
weg) door de avondschemering met een tussenstop voor een ijsje en koffie,
werd het ZuidOost West thuis best - voor ons. Waarna ik al gauw in dromenland
weg zonk.
Van die spetters (nee niet de regendruppels) die bij de
McDonald stonden te snoepen. Lees brandweermannen. Hmm … eigenlijk heb ik ze
niet goed genoeg bekeken dus geen idee hoe ze eruit zien. Maar ik ving wel
iets op “ja als je geld hebt dan kan je ze wel krijgen let maar op”. Hmm 2; je
zou toch denken dat zij wel wat hitte gewent zijn maar ik heb zo’n donker
bruin vermoeden dat ze zich ergens anders zo hot hot hot bij voelen. Ach ja
toen begaven ze zich naar de brandweerauto, kon de brandslang ze afkoelen!
Cut
|
|
woensdag 28 juni 2017
wijkzorg ns en spetters
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten