dinsdag 22 januari 2019

Cordaan Zalencentrum van Limmikhof Nieuwe Keizersgracht 1A, 1018 DR Amsterdam is ontoegankelijk



Zij liep verongelijkt weg, zo leek het. Ik keek haar na en hoorde haar zeggen “je weet toch dat het een oud gebouw is?”. Ik wist niet zo goed hoe ik haar woorden en haar houding moest opvatten. Was ze boos op mij omdat ik had gezegd dat de bijeenkomst dan maar verplaatst moest worden naar beneden. Omdat ik mijn zin kreeg?.

Haar collega, ik denk dat hij haar collega is, zag dat de lift te klein was voor mijn scootmobiel. Hij voelde zich opgelaten, wist niet zo goed wat hij ermee moest. Iedereen was al naar de zolder want daar was de bijeenkomst over toegankelijkheid.
Toen vroeg ik “hebben jullie geen zaal beneden?”. Hij zei meteen ooh dat zou ook kunnen en keek naar haar en zei dat gaan we regelen het gaat ons lukken. Het ging haar te snel ik zag haar een protesterende houding aannemen maar er was geen tijd voor haar om te reageren want haar collega had de beslissing al genomen ze moest wel mee. Ze  zei “ja maar de andere rolstoelers zijn wel al boven” een soort van wanhopige greep om te mij te stoppen.

Ze snapt het niet. Zoals de hele wereld het heel vaak niet snapt. Daar staat iemand die niet mee kan doen vanwege een handicap. De lift beperkt mijn participatie.

Collega snelt naar boven om de mensen naar beneden te halen. Collega komt naar beneden snelt naar de zaal om stoelen gereed te zetten. Zij helpt ook mee maar kijkt mij nors aan. Tenminste dat denk ik want ik kan haar nog steeds niet bevatten.

Gesterkt dat ik ben, door al die jaren heen, ik hef mijn hoofd en kijk haar onbevreesd aan want zij krijgt mij niet klein. Ik recht mijn rug en ik hoop dat ze ziet dat ik me niet laat kisten door haar houding. Ik zie aan haar dat ze geërgerd is.

Sally was er ook in de elektrische rolstoel. Die had hulp nodig met de lift. De deur ging niet open. Ze werd een paar keer omhoog en omlaag gehaald maar de deur bleef vast. Op een bepaald moment lukte het toch. Maar zei Sally ik vond het niet leuk om in die lift zo vast te zitten en ik kon het niet zelf bedienen.
Ze vertelde dat de chauffeur haar niet voor het gebouw kon afzetten. Er stonden paaltjes. Dus werd ze een end van het gebouw afgezet.

Inmiddels zijn de mensen beneden gearriveerd. Ik hoor een aantal van hen zeggen dat ze het niet leuk vinden dat ze moesten verkassen. Van hen begrijp ik het. Het zijn mensen met een verstandelijke beperking. Net als ik, zijn er ook mensen die sommige dingen niet kunnen bevatten.

Maar van de mensen die deze bijeenkomst organiseren verwacht ik het wel. MEE en de PvdA in het gebouw van Cordaan. Mijn zoveelste ervaring met de PvdA. Zucht.

Er deugde nog meer niet:

Je kon er bij de hoofdingang niet in maar ze vermelden het niet met een bordje dat je naar de achterkant moet. Bij de achterkant is een helling.
Maar bij de achterkant aan gekomen was de deur onbereikbaar door touwtjes. Dus reed ik over het gras.
In de uitnodiging stond geen toegankelijkheidsinformatie. Een dame in een elektrische rolstoel zei dat ze dit een slechte zaak vond.

Gelukkig er is wel een MiVa toilet. Weliswaar niet ITs. Spiegel te hoog en geen beugel op de deur.
ITs = Integrale toegankelijkheidsstandaard voor gebouwen en binnenruimte.
CROW = richtlijnen voor buitenruimte.

Wat was er niet goed aan de lift:
Buiten dat mijn scootmobiel er niet in past. Het is een plateaulift waar je het knopje zelf moet blijven indrukken totdat je er bent. Volgens de ITs richtlijnen is dit een foute lift omdat het niet voor iedereen geschikt is. Toch zie je ze heel vaak omdat het een goedkopere oplossing is.

Anyhow ik heb weer mijn riedeltje gezongen op de bijeenkomst:

  1. Voordat je een bijeenkomst organiseert, moet je weten of het een toegankelijke locatie is.
  2. Organiseer geen bijeenkomsten in een ontoegankelijke locatie.
  3. Politici moeten een checklist hanteren waar toegankelijkheid als vast puntje op staat.
  4. Gebouwen en binnenruimte moeten voldoen aan ITs en buitenruimte aan CROW en de checklist toegankelijkheid openbare ruimte.

Voor wie hier meer over wil weten wij geven trainingen hierover. Just sayin'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten